Arctict Monkey

share daily news

Arctict Monkey

share daily news

سانسکریت ، زبان خدایان

اگر می خواهیم فرهنگ و آداب رسوم گذشته یک ملت را بشناسیم خوب است در مورد زبان و فرهنگ آن ملت تحقیق کنیم. خوب است که در مورد تاریخ و فرهنگ و زبان و گویش آنجا را بشناسیم و چه خوب است اگر مردمانی هم چنان به آن زبان سخن بگویند.

مردم هند  هنوز هم از زبان تاریخی سانسکریت استفاده می کنند و با استفاده از آن زبان مقاله مینویسند.

سانسکریت یکی از قدیمی ترین زبان هایی است که تاکنون بشر شناخته است. تصور می شود که این سیستماتیک ترین وفنی ترین زبان در بین همه زبانهای دنیاست. همچنین از این زبان به عنوان مادر همه زبانها یاد می شود و تنها زبانی است که در مراسم و آیینهای مقدس هندوها استفاده می شود، زیرا همیشه به عنوان زبان مقدس دین و خدایان در نظر گرفته شده است. مانتراهای سانسکریت، وقتی در ترکیب با ارتعاشات صوتی خوانده میشوند، تاثیر خاصی بر ذهن و روان فرد دارند.

ما خوش شانس بوده ایم که وداها، اوپانیشادها، باگوات گیتا و دو حماسه بزرگ رامایانا و مهابهاراتا از طریق زبان سانسکریت به ما هدیه داده شده اند.

این زبان باستانی، ویژگی هایی دارد که شاید به ذهن ما انسانهای قرن 21 هم نرسیده باشد...

 

حقایقی جالب در مورد زبان سانسکریت

 

زبان سانسکریت وقتی خوانده می شود کمتر از یک ملودی زیبا نیست، این زبان خود یک راز است. در اینجا چند حقیقت جالب در مورد زبان سانسکریت آورده شده است.

 

1-  زبان خدایان

 

سانسکریت به عنوان "DEV BHASHA" یا "DEVAVANI"، زبان خدایان توسط هندیان باستان در نظر گرفته شد. این خط DEVNAGARI  نام دارد به معنی "استفاده در شهرهای خدایان". اعتقاد بر این بود که توسط خدا برَهما (god Brahma) ایجاد شده است که آن را به ریشی ها (Rishis) به معنی حکیمان ساکن آسمان منتقل کرده است. سپس همان را به شاگردان زمینی خود منتقل کرده که از آنجا بر روی زمین گسترش یافته است .

متن مذهبی

 

2-  قدیمی ترین زبان جهان

زبان سانسکریت یکی از قدیمی ترین زبانهای جهان است. وداها، قدیمی ترین متون موجود به زبان سانسکریت نوشته شده است. اولین شکل زبان سانسکریت، سانسکریت ودایی بود که تقریباً در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح ظاهر شد، دوره ای که دانش به صورت شفاهی از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شد.

 

3-  زبانی ابتکاری

زبان قدیمی، در عین حال، بسیار تکنیکی و سیستماتیک جهان. ریک بریگز دانشمندی از ناسا، پس از تحقیقات خود اعلام کرد که، زبان سانسکریت یکی از مناسب ترین زبان ها برای کامپیوترهاست. همچنین این زبان در ساخت الگوریتم ها بسیار کارآمد است.

 

4- قدرت مغز را افزایش می دهد

 

ثابت شده است که زبان سانسکریت در گفتاردرمانی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری زبان عملکرد مغز را بهبود می بخشد و دانش آموزان از نظر تحصیلی بهبود می یابند. آنها در موضوعاتی مانند ریاضیات و علوم نمره های بهتری می گیرند، در حالی که این دروس برای برخی افراد مشکل است. این موضوعات به این دلیل است که زبان سانسکریت قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می دهد.

 

متن پزشکی

5- روزنامه ها و رادیوهای سانسکریت

 

اخبار و روزنامه های روزانه سانسکریت حتی امروزه نیز وجود دارند. این زبان بیش از 90 نشریه هفتگی، دو هفته نامه و فصلی دارد که در سراسر هند منتشر می شود. گجرات انتشار Vartman Patram و Vishwasya Vrittantam را از پنج سال قبل شروع کرد. رادیوی "تمام هند" (India Radio) از سال 1974 یک بار در روز اخبار روزانه را به زبان سانسکریت پخش می کند. "سودارما" روزنامه ای است که در شهر میسور، شهری تاریخی در کارناتاکای هند منتشر می شود. از سال 1970 شروع به کار کرده و اکنون به صورت مقاله الکترونیکی به صورت آنلاین در دسترس است.

 

6- آبادی هایی که زبان سانسکریت صحبت می کنند.

 

هنوز روستاهای زیادی در هند وجود دارند که سانسکریت زبان اصلی ارتباطات آنهاست. روستاییان همچنین اصرار دارند که بازدیدکنندگان به زبان سانسکریت با آنها صحبت کنند. تصور کنید که شوخی ها، سلام و علیک، نزاع در خیابان ها، آموزش – اینجا، همه اینها به زبان سانسکریت است.

 

7- زبان معنوی

 

کلمه "سانسکریت" ترکیبی از دو کلمه است :"سانسکار" و "کریت". "کریت" به معنی "کار، وظیفه" و "سانسکار" به معنی "جوهر ارزشهای اخلاقی" است.

 

8- زبانی بسیار متنوع

 

سانسکریت این قدرت را دارد که چیزی را با استفاده از حداقل کلمات بیان کند. مترادفهای متعددی برای هر کلمه وجود دارد که هر کدام دارای معنی خاصی در زبان سانسکریت هستند. به عنوان مثال، کلمه فیل حدود صد مترادف دارد یا مثلاً کلمه عشق، در سانسکریت 96 مترادف دارد، یا برای آب بیش از 70 کلمه وجود دارد.

زبان سانسکریت دارای غنای عجیبی برای کلمات و مترادف است که تنوع زیادی دارند.

 

9- چیره دستی در آواشناسی

 

سانسکریت شاید یکی از دقیق ترین زبانها در تلفظ باشد. از 49 نوع صدا استفاده می کند که تلفظ انواع مختلف کلمات را بسیار متمایز می کند. گفته می شود که توجه به دستور زبان، آواشناسی و زبان شناسی در زبان سانسکریت تا قرن بیستم بی سابقه بوده است.

 

در آخر آنکه...

جالب نیست که هندوستان، با 90 نشریه و یک رادیو، همچنان به حفظ و حراست از زبان سانسکریت مشغول است؟!  به نظر شما چرا زنده نگه داشتن ارتباط زبان امروز با فرهنگ و زبان باستان اهمیت دارد؟ شما برای حفظ زبان مادریتان چه قدمهایی برمی دارید؟ برای ما کامنت بگذارید.

منبع: ساین آموزش آنلاین ماژورین

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد