Arctict Monkey

share daily news

Arctict Monkey

share daily news

کدهای مورد نیاز برای استعلام باقیمانده شارژ در تمامی اپراتورها

سیم کارت های اعتباری از همان زمان بدو ورود به بازار از استقبال فوق العاده کاربران برخوردار گشتند و خیلی ها از همان اول با سیم کارت های اعتباری با دنیای هوشمند جدید آشنا شدند. به همین خاطر بسیاری در آن زمان فکر می کردند که علت اصلی این استقبال تب تند موبایل دار شدن است که با گذشت زمان قطعا سرد خواهد شد.

ولی گذشت زمان ثابت کرد، شاید اقبال اولیه سیم کارت های اعتباری ایرانسل به خاطر قیمت اقتصادی آنها بود ( در آن زمان قیمت سیم کارت های اعتباری به هیچ وجه قابل قیاس با قیمت بسیار بالای سیم کارت دائمی همراه اول نبود) ولی قطعا عوامل دیگری مانند مدیریت مالی آسانتر، بهره مندی از خدمات و ... در روند توسعه و گسترش سیم کارت های اعتباری نقش اساسی داشته است. به طوری که امروزه همه اپراتورها به عرضه سیم کارت های اعتباری روی آورده که نه تنها معتبر بوده بلکه از ارزش ریالی خوبی هم برخوردارند.

به وجود آمدن فضای رقابتی بین اپراتورها عملا به نفع مشترکین شده و در حال حاضر می توان گفت که اپراتورها؛ تقریبا برای سیم کارت های دائمی و اعتباری خود خدمات یکسانی را ارائه می دهند. بنابراین؛ امروزه داشتن سیم کارت اعتباری و سیم کارت دائمی تفاوت چندانی با هم نداشته و کاربر می تواند بنا به سلیقه و یا دلایل شخصی یا کاری استفاده از یک نوع از سیم کارت را به دیگری ترجیح دهد .

مهمترین و اصلی ترین تفاوت سیم کارتهای دائمی و اعتباری؛ تامین اعتبار برای سیم کارت های اعتباری می باشد که در ابتدا کمی زمان بر و خسته کننده بود؛ ولی در حال حاضر با وجود تمهیدات خاص و متنوع اپراتورها این بخش هم به آسانی قابل انجام می باشد.

کدهای دستوری موسوم به USSD از همان تمهیدات و ترفندهایی است که معمولا اپراتورها به مشترکان خود معرفی می کنند تا در عرض چند ثانیه و با گرفتن فقط چند عدد و دکمه، کلیه دستورها و تراکنش های خود را به راحتی انجام دهند. کارهایی از قبیل خرید اینترنت، خرید اعتبار، استعلام باقیمانده شارژ، استعلام مانده مکالمه و هزاران کار دیگر که با کمک این کدهای دستوری در کسری از ثانیه به راحتی و آسانی امکان پذیر است و کاربر را از اتصال به اینترنت و استفاده از اپلیکیشن های مختلف بی نیاز می سازد.

البته خدمات بسیار گسترده اپلیکیشن ها بر هیچ کاربری پوشیده نیست و تقریبا تمامی خدمات اپراتورها از طریق اپلیکیشن هایشان صورت می پذیرد، ولی استفاده از کدهای دستوری USSD برای کارهای معمول و روتین مناسب تر بوده و بیشتر توصیه می شوند. علاوه براین با توجه به استقبال مشترکین از کدهای دستوری، اپراتورها سعی می کنند در راستای رفاه حال مشترکین، تنوع و تعداد خدماتی که با این کدها انجام می پذیرد را روز به روز افزایش داده و همواره در مناسبت ها و اعیاد مختلف، با معرفی طرح های تشویقی مانند شارژ شگفت انگیز ایرانسل و یا شارژ شورانگیز رایتل و ... بیش از پیش همراه مشترکان خود باشند.

با توجه به این که امروزه تعداد کدهای دستوری بسیار زیاد بوده و به خاطر سپردن آنها عملا منطقی و معقول نمی باشد، در ادامه فهرستی از کدهای دستوری پرکاربرد اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل مانند : شارژ سیم کارت و یا استعلام مانده حساب را مشاهده می فرمایید:

 

کدهای دستوری باقیمانده شارژ همراه اول

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ

# رمز*140*

مانده حساب

#11*140*

 

کدهای دستوری باقیمانده شارژ ایرانسل

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ معمولی

# رمز*141*

خرید شارژ شگفت انگیز

# رمز*144*

مانده حساب

#1*141*

 

 کدهای دستوری باقیمانده شارژ رایتل

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ شورانگیز

# رمز*145*

مانده حساب

#رمز*141*

مانده حساب شارژ شورانگیز

#2*2*2*200*

مانده حساب شارژ عادی

#1*2*2*200*

 

منبع: وبلاگ رندباز

راه اندازی سامانه سلب مالکیت سیم کارت

دون شک می توان ادعا کرد که هیچ کس از ترافیک شهرهای بزرگ و ماندن در صف های طولانی برای انجام کارهای شخصی و اداری خاطره خوشی نداشته و تقریبا همه ترجیح می دهند که در فضایی مملو از آرامش، به امور مربوط به آنها رسیدگی شود. یکی از مهمترین تاثیرات پیشرفت علم و تکنولوژی، منسوخ شدن شیوه های قدیمی و ملال آوری بود که در دراز مدت باعث فرسوده شدن نیروی کار و سیستم اداری می گردید.

اگر چه سابقه راه اندازی و تاسیس سامانه های اینترنتی برای ارائه خدمات دولتی به قبل از شیوع ویروس کرونا بر می گردد ولی قطعا شرایط پاندمی در سرعت بخشیدن به بیشتر پروژه های الکترونیکی و دیجیتالی، نقش اساسی داشته و شرایط غیر حضوری نمودن خدمات را بسیار هموار نموده است. علاوه بر این؛ استقبال بی نظیر مردم از ارائه خدمات به صورت غیر حضوری سبب کاهش بسیار محسوس مراجعات به ادارات و سازمان ها گردید و به دولت این اطمینان را داد که در مسیر درستی گام برمی دارد. 

هر چند در ظاهر تنها کاهش مراجعات حضوری و سهولت در بروکراسی اداری از مهمترین دستاوردهای دولت الکترونیک و دولت همراه می باشد ولی ارائه خدمات متنوع مجازی به طور غیر مستقیم کاهش فساد، کاهش ترافیک، کاهش کاغذ بازی اداری، صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در هزینه و .... را نیز به همراه خواهد داشت که هر کدام به تنهایی یک دستاورد با ارزش و مهم است.

بنابراین دولت الکترونیک در تلاش است تا با ارائه اکثر خدمات خود به صورت غیر حضوری و الکترونیکی، مراجعات حضوری مردم را کاهش داده و در شرایط اپیدمی کرونا برای حفظ فاصله اجتماعی موثرتر از همیشه نقش آفرینی کند. مثلا اتصال سامانه سلب امتیاز سیم کارت به اپلیکیشن دولت همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه که از آبان ماه 1400 صورت پذیرفته از جمله فعالیت های ساده اما با ارزش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد که در راستای تسهیل امور انجام گرفته است.

سید محمد امامی، مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، بعد از اعلام خبر اتصال سامانه سلب امتیاز سیم کارت بیان نمودند که مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه می توانند علاوه بر مراجعه به اپلیکیشن اپراتورها، به سامانه تحت وب دولت همراه به نشانی mob.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به سلب امتیاز سیم کارت خود اقدام نمایند.

بنابراین اپلیکیشن همراه من (my mci ) در همراه اول، اپلیکیشن ایرانسل من ( my irancell) در ایرانسل و اپلیکیشن رایتل من ( my rightel) در رایتل، شاتل ( my shatel ) و سامانتل ( my samantel ) آماده ارائه خدمات مبتنی بر سلب امتیاز سیم کارت به مشترکان خود می باشند. مشترکان سیم کارت های مجازی تلفن همراه ( MVNO) مانند : های وب، آپ تل و لوتوس نیز می توانند با مراجعه به وب سایت اپراتور مربوطه و انتخاب یکی از گزینه های "عدم نیاز به سیم کارت" یا "عدم اطلاع از صدور سیم کارت" نسبت به سلب مالکیت سیم کارتی که در آن اپراتور به نامشان ثبت شده؛ اقدام نمایند.

با توجه به این که در صورت وقوع جرم با استفاده از سیم کارت مانند کلاهبرداری یا مزاحمت تلفنی، مالک سیم کارت (حتی اگر سیم کارت در تصرف وی نباشد) باید در مراجع قضایی حضور یافته و نسبت به جرم صورت پذیرفته؛ پاسخگو باشد؛ پیشنهاد می شود که مشترکان ابتدا با مراجعه به پورتال رگولاتوری به آدرس اینترنتی www.cra.ir در قسمت "حقوق کاربران" وارد بخش " استعلام سرویس مشترکان" شده و قبل از انجام هر کاری از سیم کارت های تحت مالکیت خود و اپراتور مربوطه مطلع گردند.

با توجه به این که پس از طی شدن فرایند سلب امتیاز؛ اشتراک سیم کارت به صورت قطعی از مالکیت مشترک خارج می شود، بنابراین مشترکان کلیه اپراتورها لازم است در زمان اجرا و ثبت همه مراحل، نهایت دقت و توجه را مبذول دارند.

منبع: وبلاگ رندباز

دسترسی مجدد کاربران ایرانسل به کلاب هاوس

در پی ایجاد اختلال در کلاب هاوس در تاریخ 19 فروردین 1400 توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات، رگولاتوری در اطلاعیه ای 24 ساعت به این اپراتورها فرصت داد تا این اختلال را هر چه سریعتر رفع کنند. این اختلال که از نظر برخی کارشناسان تفاوت چندانی با فیلترینگ نداشت؛ از دسترسی کاربران اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات به کلاب هاوس جلوگیری می کرد.

در همان ابتدا هر گونه فیلترینگ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رد شد و این وزارت خانه با تایید خبر ایجاد اختلال مشهود روی کلاب هاوس به اپراتورها برای رفع محدودیت ها فرصت داد و تلاش نمود تا از حقوق مصرف کنندگان در برابر اپراتورها حمایت کند.

با پایان یافتن فرصت تعیین شده و وجود محدودیت، وزارت ارتباطات در دادستانی از اپراتورها شکایت نموده و گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مشخص شده بود که اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر در DNS و IP ها سبب ایجاد اختلال منطقه ای و ممانعت دسترسی کاربران به کلاب هاوس شده اند. سپس وزیر ارتباطات در راستای حمایت از حقوق شهروندان و کاربران و جلوگیری از ایجاد اختلال و انسداد در نرم افزارها یا وبگاه ها توسط اپراتورها، در جلسه هیات وزیران مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس این مصوبه از شنبه 4 اردیبهشت 1400 اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات باید ظرف 24 ساعت در جهت رفع کلاب هاوس اقدام نمایند، در غیر این صورت هر روز تا سقف 50 میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

از آن طرف اپراتورها نیز شکایت نامه ای تنظیم کرده و آن را در دیوان عدالت اداری ثبت نمودند. اکنون بعد از گذشت 10 ماه که از ایجاد اختلال در کلاب هاوس می گذرد، با تغییر دولت دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران دولت دوازدهم را به طور موقت متوقف نمود. بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، اجرای مصوبه دولت دوازدهم مبنی بر جریمه سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال در استفاده کاربران از کلاب هاوس باطل و دستور اجرای آن صادر گردید.

به نظر می رسد با وجود این اتفاق، در حال حاضر محدودیت و اختلال چند ماه اخیر بر روی کلاب هاوس برای کاربران ایرانسل برطرف شده و کاربران این اپراتور برای دسترسی به کلاب هاوس مشکلی ندارند. هر چند که این اختلال برای برخی از کاربران همراه اول و مخابرات همچنان وجود داشته و امکان دسترسی این کاربران به کلاب هاوس هنوز امکان پذیر نمی باشد.

منبع:وبلاگ رندباز

گوشی هوشمند تاشوی موتورولا، واقعی یا خیالی ؟

به نظر می رسد بعد از آن که شرکت هایی مانند هواوی و سامسونگ چند مدل گوشی هوشمند تاشو روانه بازار کردند و استقبال از انها با توجه به جذابیت های بالای این مدل ها بسیار خوب بوده است، سایر برندها نیز برای این که از این عرصه عقب نمانند به فکر طراحی و ارائه مدل های تاشوی جدید افتادند.

شواهد نشان می دهد که موتورولا قصد دارد گوشی هوشمند تاشوی جدیدی را روانه بازار نماید که از مشخصات فنی و قابلیت های احتمالی اش هنوز هیچ اطلاعی در دسترس نیست و اساسا وجود آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. ولی با توجه به منتشر شدن عکسی از گوشی تاشوی جدید موتورولا در شبکه اجتماعی ویبو، به نظر می رسد مهندسان این شرکت مشغول کار بر روی عضو جدید این خانواده یعنی یک گوشی هوشمند تاشو می باشند.

از آنجا که چن جین، مدیر کل بخش موبایل لنوو، در چین منتشر کننده این عکس می باشد، بعید نیست که این شرکت در حال کار بر روی نسل جدیدی از گوشی های هوشمند سری ریزر ( Razr ) باشد و در تلاش است تا تجربه تلخ مربوط به گوشی تاشوی قبلی موتورولا را برای همیشه از بین ببرد.

 به همین خاطر قطعا موتورولا تلاش خواهد کرد تا با ایجاد تغییرات محسوس در ارائه نسل سوم گوشی های تاشو، آن ها را در قد و قامت یک محصول تمام عیار و رقابتی روانه بازار کند. چرا که گوشی های هوشمند تاشوی موجود در بازار از قابلیت ها و جذابیت های فوق العاده ای برخوردارند که در جلب نظر خریداران بسیار موفق عمل کرده و رقابت با آنها اصلا کار آسانی نیست. بنابراین گوشی هوشمند تاشوی جدید موتورولا باید مجهز به یک پردازنده قوی، رابط کاربری بهتر و طراحی مدرن تری باشد که با یک قیمت منصفانه قابل رقابت با کلیه مدل های موجود در بازار باشد.

هرچند که با وجود سخنان مانوئل فوز، سخنگوی موتورولا، که" فعلا نمی تواند در خصوص محصولات آینده این شرکت اظهار نظر کند." احتمال طراحی و عرضه گوشی تاشو همچنان در ابهام است؛ ولی به نظر می رسد برای اطمینان بیشتر باید منتظر آینده و اتفاقات مربوط به آن بود.

منبع: وبلاگ رندباز

گوشی هوشمند تاشوی موتورولا، واقعی یا خیالی ؟

به نظر می رسد بعد از آن که شرکت هایی مانند هواوی و سامسونگ چند مدل گوشی هوشمند تاشو روانه بازار کردند و استقبال از انها با توجه به جذابیت های بالای این مدل ها بسیار خوب بوده است، سایر برندها نیز برای این که از این عرصه عقب نمانند به فکر طراحی و ارائه مدل های تاشوی جدید افتادند.

شواهد نشان می دهد که موتورولا قصد دارد گوشی هوشمند تاشوی جدیدی را روانه بازار نماید که از مشخصات فنی و قابلیت های احتمالی اش هنوز هیچ اطلاعی در دسترس نیست و اساسا وجود آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. ولی با توجه به منتشر شدن عکسی از گوشی تاشوی جدید موتورولا در شبکه اجتماعی ویبو، به نظر می رسد مهندسان این شرکت مشغول کار بر روی عضو جدید این خانواده یعنی یک گوشی هوشمند تاشو می باشند.

از آنجا که چن جین، مدیر کل بخش موبایل لنوو، در چین منتشر کننده این عکس می باشد، بعید نیست که این شرکت در حال کار بر روی نسل جدیدی از گوشی های هوشمند سری ریزر ( Razr ) باشد و در تلاش است تا تجربه تلخ مربوط به گوشی تاشوی قبلی موتورولا را برای همیشه از بین ببرد.

 به همین خاطر قطعا موتورولا تلاش خواهد کرد تا با ایجاد تغییرات محسوس در ارائه نسل سوم گوشی های تاشو، آن ها را در قد و قامت یک محصول تمام عیار و رقابتی روانه بازار کند. چرا که گوشی های هوشمند تاشوی موجود در بازار از قابلیت ها و جذابیت های فوق العاده ای برخوردارند که در جلب نظر خریداران بسیار موفق عمل کرده و رقابت با آنها اصلا کار آسانی نیست. بنابراین گوشی هوشمند تاشوی جدید موتورولا باید مجهز به یک پردازنده قوی، رابط کاربری بهتر و طراحی مدرن تری باشد که با یک قیمت منصفانه قابل رقابت با کلیه مدل های موجود در بازار باشد.

هرچند که با وجود سخنان مانوئل فوز، سخنگوی موتورولا، که" فعلا نمی تواند در خصوص محصولات آینده این شرکت اظهار نظر کند." احتمال طراحی و عرضه گوشی تاشو همچنان در ابهام است؛ ولی به نظر می رسد برای اطمینان بیشتر باید منتظر آینده و اتفاقات مربوط به آن بود.

منبع: وبلاگ رندباز