Arctict Monkey

share daily news

Arctict Monkey

share daily news

مشخصات کامل مدل 5G و 4G گلکسی A22 سامسونگ منتشر شد

گوشی‌های سامسونگ به دلیل تنوع، رنج قیمت متفاوت کاربری آسانی که دارند در سراسر دنیا بسیار پر طرفدار هستند. شرکت سامسونگ نیز دائما در حال به روز رسانی مدل‌های قدیمی و یا ارائه‌ی مدلی جدید از گوشی‌های هوشمند معروف به گلکسی خودش می‌باشد. گوشی‌های گلکسی سامسونگ سعی دارند که بهترین کیفیت را در هر رنج قیمتی به کاربران ارائه دهند، تا حتی کسانیکه توانایی مالی بالایی برای خرید گوشی گران قیمت ندارند نیز بتوانند از امکانات یکی گوشی هوشمند خوب بهره مند شوند. اینبار سامسونگ دو مدل 5G و 4G گلکسی A22 را رونمایی خواهد کرد. 

اول از همه باید گفت که این دو گوشی از طراحی مشابهی برخوردارند و در رنگ‌های سفید، بنفش، سبز نعنایی و مشکی در ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد. اما لازم به ذکر است که دو محصول از نظر مشخصات فنی چیپست، نمایشگر، بیومتریک و دوربین‌ها با هم متفاوتند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مدل G5 از چیپ دیمنسیتی 700 با مودم G5 بهره می‌برد و هم‌چنین دارای نمایشگر 6.4 اینچی نیز هست. به علاوه باید گفت؛ از آنجا که سنسور اثر انگشت روی فریم قرار می‌گیرد؛ سامسونگ برای این محصول نمایشگر LCD در نظر گرفته است. دوربین‌های سه‌گانه‌ی 48 مگاپیکسلی، دوربین 2 مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید 5 مگاپیکسلی نیز روی پنل پشتی دستگاه قرار دارند. به نظر می‌رسد دوربین دوربین 2 مگاپیکسلی از نوع ماکرو باشد.

مدل G5 با وزن 205 گرم و ضخامت 9 میلی‌متر از مدل G4 که 185 گرم وزن و 8.5 میلی‌متر ضخامت دارد؛ سنگین‌تر و ضخیم‌تر است.

ویژگی مهم و برجسته‌ی سامسونگ گلکسی A22 G4، چیپ هلیوG80 مدیاتک آن است که در طراحی دستگاه می‌درخشد. نمایشگر 6.4 اینچی این مدل و صفحه‌ی امولد نیز از دیگر مشخصات فنی A22 G4 خواهد بود. دوربین سلفی آن 13 مگاپیکسل دارد اما برخلاف همتایش از دوربین‌های چهارگانه‌ی 48، 5، 2 و 2 مگاپیکسلی در پنل پشتی برخوردار است.

این محصولات سامسونگ، یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارند و در ضمن از شارژ سریع 15 واتی نیز پشتیبانی می‌کنند. احتمالا سامسونگ تصمیم خواهد داشت که محصول جدید خود را با قیمتی کمتر از 200 دلار به بازار معرفی کند. هرچند که گزارش‌ها خبر از کمبود چیپ برای تولید آن‌ها خبر می‌دهند.


منبع: وبلاگ رندباز


 

 


ردگیری گوشی به سرقت رفته با سیم کارت رایتل

 


با افزایش فشارهای اقتصادی و رشد بی وقفه تورم و به تبع آن گرانی، آمار سرقت نیز بسیار بالا رفته است. در این میان به سرقت رفتن گوشی‌های همراه نیز بسیار اتفاق می‌افتد. تلفن‌های همراه هوشمند نیز قیمت کمی ندارند و به دلیل کوچک بودنشان به سادگی دزدیده می‌شوند. اما قیمت گوشی هوشمند همراه آنقدر زیاد هست که به سادگی نشود از خیرشان گذشت و یکی دیگر را جایگزینشان کرد. 

بعد از به سرقت رفتن تلفن همراه لازم است تا ضمن حفظ خونسردیمان، اقداماتی را انجام دهیم. راه‌های مشخصی که بارها مراجع قضایی به ما شرح داده‌اند. علاوه بر این راه‌های مشخص شده، اپراتور رایتل نیز امکانی را فراهم آورده که به وسیله‌ی آن می‌توان تلفن به سرقت رفته را پیگیری نمود. رایتل در این طرح به دارندگان سیم کارت رایتل کمک کرده تا تنها با داشتن شماره‌ی سریال دستگاه یا همان IMEI، تلفن همراه مسروقه‌شان را ردگیری نمایند. البته این اپراتور تاکید داشته که بعد از این مرحله حتما به مراجع قضایی مراجعه نمایند. 

برای ردیابی گوشی همراه خود کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

·       مسدود کردن سیم کارت

برای این کار سه راه پیش روی خود دارید:

1. با شماره‌ی 200 از خطوط رایتل تماس بگیرید. یا اگر سیم کارت رایتل ندارید 09202000000 را شماره گیری نمایید.

2. مراجعه به فروشگاه‌های رایتل با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر

3. مراجعه به سامانه‌ی مدیریت حساب یا نرم افزار رایتل من


·       ارسال IMEI به شماره‌ی 6101

بعد از این مرحله از شما درخواست می‌شود تا اگر در زمان مفقودی دستگاه خود از خط رایتل استفاده می‌کردید؛ شماره‌ی آن و در غیر این صورت، عدد 0 را ارسال کنید. سپس باید جهت ردیابی موبایل خود یکی از بازه‌های زمانی زیر را انتخاب کرده و ارسال کنید:

1. عدد 1 برای 10 روز گذشته تا ابتدای روز جاری/ هزینه‌ی سرویس: 1000 ریال

2. عدد 2 برای ابتدای روز جاری تا 10 روز آینده/ هزینه‌ی سرویس: 10000 ریال

3. عدد 3 برای 10 روز گذشته تا 10 روز آینده/ هزینه‌ی سرویس: 11000 ریال

! باید توجه کنید که در صورت ارسال عدد 1 نتیجه تا 24 ساعت آینده برای شما ارسال می‌شود. اما در صورت ارسال عدد 2 یا 3 هر زمان نتیجه مشخص شود به شما اعلام خواهد شد و نتیجه‌ی منفی نیز حداکثر تا 10 روز بعد به شما ارسال می‌شود.

هزینه‌ی پیامک ارسالی به 6101 طبق تعرفه‌ی عادی حساب می‌شود و درخواست شما نیز بعد از کسر هزینه در سیستم ثبت خواهد شد.

در صورت مثبت بودن درخواست ردیابی در اسرع وقت به مراجع قضایی مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این سیستم ردیابی تنها مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می‌کند و دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی هویت سارق یا فردی که گوشی را در دست دارد بر عهده‌ی مراجع قضایی است.

شما می‌توانید در صورت منفی بودن نتیجه‌ی ردیابی دوباره این فرایند را تکرار کنید. هم‌چنین با ارسال عدد 9 با 6101 از سوابق درخواست‌های خود آگاه خواهید شد.


منبع: وبلاگ رندباز




یادگیری زبان کره‌ای را چگونه آغاز کنیم؟

یادگیری زبان کره‌ای را چگونه آغاز کنیم؟


!شاید دشواری زبان چینی باعث شده  که فکر کنیم ربان‌ کره‌ای یکی از دشوارترین زبان‌ها باشد اما برخلاف تصور اکثریت مردم، زبان کره‌ای یکی از آسان‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری است، همچنین از متن نوشتاری کره‌ای می‌توان به عنوان یکی از ساده ترین نوشتارها بین تمامی زبان‌های جهان نام برد.پس ما میتوانیم با کمی تلاش پای خودمان را به سرزمین‌های غذاهای خاص و خوشمزه و صبح‌های آرام باز کنیم.

ما در ادامه مقاله یادگیری زبان کره‌ای را به سه مرحله ساده با نکات مفید تقسیم کرده‌ایم.

  

۱ لغات کره‌ای را فرا بگیرید

 

پس از یادگیری الفبای زبان کره‌ای، مرحله بعدی فراگیری لغات است. جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید: شما واقعاً فقط به 500 کلمه نیاز دارید. ۵۰۰ کلمه معادل ۱۰ کلمه در هفته در یک بازه زمانی کمتر از یک سال است! شاید این جمله کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما واقعا امکانپذیر است. اگر از این ایده خوشتان آمد، یادگیری زبان کره‌ای را با هدف 10 کلمه در هفته شروع کنید.

گاهی اوقات تصمیم‌گیری برای یادگیری واژگان دشوار است، در اینجا است که دسته‌بندی‌های کلمات به کمک شما می‌آیند (به‌عنوان‌مثال کلمات مرتبط به احوال‌پرسی، احترام، غذا، حیوانات، صفت‌های رایج، حمل‌ونقل). شما همچنین می‌توانید از فرهنگ عامیانه (Pop Culture) برای فراهم‌سازی کلمات رایج کمک بگیرید. به‌عنوان‌مثال، با تماشای یک نمایش درام دبیرستانی می‌توانید زبان مربوط به بچه‌های مدرسه‌ای را فرا بگیرید، یا با گوش دادن Kpop زبان عاشقانه را.

 

نحوه تمرین Vocab

 

یکی دیگر از راه‌های تعامل با زبان، یادگیری کلمات مرتبط به اشیای موجود در یکی از اتاق‌های خانه خود است- به‌عنوان‌مثال کلمات زبان کره‌ای برای تمام وسایلی که معمولاً در آشپزخانه استفاده می‌شود (به‌عنوان‌مثال یخچال، توستر، بشقاب، کاسه و غیره).می‌توانید یک پرتره از ستاره محبوب K-pop خود را روی یخچال خود بچسبانید تا یادآوری شود هنگام استفاده از وسایل آشپزخانه، نام کره‌ای‌شان را بگویید. از دیگر ایده‌های آشپزخانه قرار دادن آهن‌ربا یا کارت‌پستال سوغاتی  کره بر روی یخچال، خوردن خوراکی‌های کره‌ای یا حتی نوشتن نام هر وسیله آشپزخانه بر روی تکه کاغذی با Hangul و قرار دادن آن کاغذها بر روی آن وسایل است.

ایجاد عادت‌های کوچکی از این قبیل راهی عالی برای تمرین مغز شما بدون نیاز به تلاش بیش‌ازاندازه است؛ و هرچه بیشتر بتوانید با تمرکز بیشتر بر هر آنچه زبان یا فرهنگ کره‌ای را برای شما جالب می‌کندعامل سرگرمی را افزایش دهید، تلاش کمتری برای تمرین  لازم خواهید داشت.

 

۲. Hangul را یاد بگیرید

 

اولین قدم برای یادگیری کره‌ای Hangul یا همان الفبای زبان کره‌ای است. اگر می‌خواهید به‌طورجدی این زبان را دنبال کنید، باید توانایی خواندن را در این زبان بدست آورید. الفبای زبان کره‌ای دارای 24 حرف است: 14 صامت و 10 مصوت.

خوشبختانه، Hangul الفبای بسیار آسانی است. وقتی که برای اولین بار به این الفبا نگاه می‌کنید، نمی‌توانید از آن سر در بیاورید؛ اما هنگامی‌که منطق و سادگی آن در تولید کلمات را بیاموزید، در یک بعدازظهر به‌کل الفبا مسلط خواهید شد!

Hangul یک الفبای جادویی است زیرا حروف نمادین هستند و صامت‌ها در واقع نمودارهای بسیار ساده‌ای از شکل دهان برای بیان هر صدا می‌باشند.

مصوت‌ها از سه علامت تشکیل‌شده‌اند: یک نقطه به نمایندگی از خورشید (به‌صورت نوشته‌ شده -)، یک خط افقی (ㅡ) به نمایندگی از زمین و یک خط عمودی (|) به نمایندگی از انسان‌ها که زمین و خورشید را به هم متصل می‌کنند.

 

نحوه تمرین Hangul

 

بسته به برنامه شخصی خود، باید بتوانید Hangul را طی چند هفته (کمتر!) یاد بگیرید. شما می‌توانید فرآیند یادگیری زبان کره‌ای را با بررسی تمامی حروف در کنار یکدیگر و سپس تقسیم آن‌ها به بخش‌های مختلفی به‌منظور به خاطر سپردن آن‌ها آغاز کنید.

یکی از راه‌های یادگیری زبان کره‌ای این است که یک هفته را صرف یادگیری هشت مصوت ابتدایی کنید و سپس یک هفته دیگر برای تمرین صدای Y و ترکیب‌های مصوت آن وقت بگذارید. سپس می‌توانید به سراغ حروف بی‌صدا بروید و دوباره آن‌ها را به گروه‌های تقریباً هشت‌حرفی تقسیم کنید. به‌این‌ترتیب، با صرف ده دقیقه در روز (به‌طور متوسط) به‌مرور می‌توانید Hangul را در مدت کمتر از دو هفته بخوانید.

هنگامی‌که حروف جداگانه را کاملاً فرا گرفتید، خواندن کلمات به طرز شگفت‌آوری راحت می‌شود. هرچه بیشتر بخوانید (حتی اگر یک کلمه از آنچه که می‌خوانید را نمی‌توانید درک کنید!)، سرعت خواندن شما بسیار بهبود می‌یابد. شما می‌توانید در بیشتر اوقات از طریق رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه با دنبال کردن اشخاص کره‌ای موردعلاقه‌تان در توییتر و اینستاگرام به تقویت مهارت خواندن خود بپردازید، به خصوص با توجه به این نکته که  متون به اشتراک گذاشته‌ شده در این رسانه‌ها بسیار کوتاه هستند.

 

3. بر افعال تمرکز کنید

 

یادگیری افعال رایج در زبان کره‌ای، سومین قدم شما برای شروع کار با این زبان است، زیرا افعال مهم‌ترین قسمت هر جمله کره‌ای هستند. درواقع، در زبان کره‌ای کاملاً رایج است که یک جمله را کاملاً بیان نکنید و تنها فعل آن را بگویید! به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید به‌راحتی بگویید «بخور» به معنای «من می‌خواهم غذا بخورم»، «بیایید غذا بخوریم» یا «آیا می‌خواهید غذا بخورید؟» و معنی هر جمله را به‌طورکلی می‌توان از زمینه گفتگو و لحن شما برداشت کرد.

به افعال پرکاربرد در انگلیسی و هر زبان دیگری که بلد هستید فکر کنید، چنین افعالی می‌توانند شروع خوبی باشند، برای یادگیری فهرستی از این افعال را بنویسید و آن‌ها را در فرهنگ لغات زبان کره‌ای جستجو کنید.

 

نحوه تمرین افعال

 

مانند سایر واژگان، اگر با فعل‌های پرکاربرد شروع کنید، می‌توانید به‌جای فارسی از کلمات کره‌ای استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید به جای استفاده از فعل «بریم»، از کلمه کره‌ای가자 (کا- جا!) استفاده کنید.

همانند Hangul، عاقلانه است که هم‌زمان تعداد کمی از افعال را یاد بگیرید و به‌اندازه کافی تمرین کنید تا به خوبی بر آن‌ها مسلط شوید. پنج فعل جدید در روز و مرور آن‌ها می‌تواند هدفی بسیار خوب برای شروع یادگیری زبان کره‌ای باشد. روزانه ده تا پانزده دقیقه وقت برای فراگیری افعال جدید کافی است.

درحالی‌که مدت‌زمانی که می‌توانید برای مرور و حفظ کلمات زبان کره‌ای به حافظه بلند مدت خود صرف کنید محدودیتی ندارد، اما یک دوره کوتاه‌مدت (مثل 10 دقیقه) تمرین مرتب و روزانه و همچنین استفاده از فلش کارت‌ها می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای را در پی داشته باشد.

 

منبع : وبلاگ ماژورین

معرفی سرویس آهنگ پیشواز ایرانسل

معرفی سرویس آهنگ پیشواز ایرانسل

 

 

آهنگ پیشواز در واقع آهنگی است که به جای بوق معمولی تماس انتخاب و پخش می‌شود. این سرویس همچنین بسیار پرطرفدار شده و افراد زیادی از آن استقبال کردند. بسیاری از کاربران آهنگ‌‌هایی را که دوست داشتند به عنوان پیشوازشان انتخاب کردند و یا آهنگ‌ خاصی را برای افراد نزدیک و دوستانشان هنگام تماس با آنها.

اپراتورها نیز به دنبال این توجه و استقبال از سوی کاربران سعی در فراهم آوردن بانک وسیعی از آهنگ‌ها داشتند و تا حد زیادی نیز موفق عمل کردند.

یکی از این اپراتورها که بانک پیشواز قدرتمندی را دارا می‌باشد، اپراتور ایرانسل بوده است. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی سرویس آهنگ پیشواز ایرانسل، تعرفه و نحوه‌ی فعالسازی آن بپردازیم.

 

 

مدتی است که اپراتورهای مختلف، سرویسی را تحت عنوان آهنگ پیشواز ارائه داده‌اند. این سرویس امکان انتخاب یک آهنگ را به جای بوق معمولی هنگام زنگ خوردن به کاربران می‌دهد. ابین سرویس بسیار مورد توجه قرار گرفت و افراد زیادی به انتخاب آهنگ از طریق اپراتورهای مختلف پرداختند و اپراتورها هم سعی کردند بانک وسیع‌تری از آهنگ‌ها را برای کاربرانشان فراهم کنند.

اپراتور ایرانسل نیز سرویس آهنگ پیشواز بسیار وسیع و موفقی دارد. در این مقاله به معرفی سرویس آهنگ پیشواز ایرانسل، نحوه‌ی فعالسازی آهنگ پیشواز و تعرفه‌های این سرویس می‌پردازیم.

 

 

·                 ویژگی‌های آهنگ پیشواز

پخش کردن آهنگ‌های متفاوت برای هر مخاطب

پخش کردن آهنگ‌های مختلف به صورت تصادفی

پخش کردن آهنگ‌ها طبق زمانبندی مورد نظر شما

 

·                 شیوه‌ی خرید آهنگ پیشواز

در ابتدا شما می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن آهنگ‌های پیشواز از قیمت هر یک از آهنگ‌های مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید. پس از انتخاب آهنگ مورد نظر خود هزینه‌ی سرویس روی قبض سیم کارت دائمی ایرانسل  شما محاسبه می‌شود. یا در صورتی که مشترک اعتباری باشید از اعتبار حساب شما کسر می‌شود. اما در مجموع باید گفت که هزینه‌ی سرویس آهنگ پیشواز ایرانسل برای بازه‌ی 30 روزه 1000 تومان و برای بازه‌ی 7 روزه 420 تومان محاسبه می‌شود.

·                 فعال سازی آهنگ پیشواز

شما می‌توانید به سادگی با شماره‌گیری کد دستوری #777* لیست تمامی آهنگ‌ها را دریافت کنید و با اطلاع از کد مورد نظر آن را خریداری کنید. به علاوه شما قادر خواهید بود تا به اپلیکیشن آهنگ پیشواز نیز مراجعه کنید. هم‌چنین با ارسال کد آهنگ مورد نظر خود به شماره‌ی 7575 نیز می‌توانید آهنگ مورد نظر خود را خریداری کنید.

صفحه‌ی مستقیم آهنگ‌های پیشواز هم برای انتخاب ساده‌تر در اختیار شما خواهد بود.

عملیات         کد دستوری

محبوبترین ها   ‎*777*1#

پیشوازهای برگزیده ‎ *۷۷۷*۲#

پیشوازهای برگزیده ‎ *۷۷۷*۳#

سرویس عبادت ‎ *۷۷۷*۴#

پیشوازهای مناسبتی ‎ *۷۷۷*۵#

آهنگ‌های پیشواز خریداری شده در آلبوم شما ذخیره می‌شوند و به ترتیب پخش می‌شوند.

·                 حالت‌های پخش آهنگ‌های پیشواز

تک آهنگی: در این حالت تنها یک موسیقی برای تمام مخاطبین پخش خواهد شد.

چند آهنگی: این حالت به شما امکان آن را می‌دهد تا برای هر مخاطب یا در هر مناسبت موسیقی خاصی را انتخاب کنید. شما می‌توانید این گزینه را در اپلیکیشن آهنگ پیشواز ایرانسل فعال  کنید. گزینه‌ی پخش چند آهنگی به شما این امکان را می‌دهد تا به عنوان مثال برای گروهی از مخاطبان آهنگی خاص را پخش کنید. یا آهنگ‌ها را به صورت تصادفی پخش کنید. همینطور می‌توانید در زمان‌های مختلف آهنگ‌های مختلفی را هم انتخاب کنید.

اگر شما گزینه‌ی چند آهنگی را انتخاب کرده باشید؛ می‌توانید با روش‌های گوناگونی ترتیب پخش آهنگ‌ها را مشخص نمایید:

پخش خاص: انتخاب یک آهنگ خاص برای هر مخاطب.

پخش گروهی: انتخاب یک آهنگ خاص برای گروهی از مخاطبان.

پخش پیش فرض: یعنی انتخاب یک آهنگ برای افرادی که تا به حال با شما تماس نگرفته‌اند یا جزو هیچ یک از دو گروه بالا نیستند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که هر یک از حالت‌های بالا می‌توانند دربردارنده‌ی چند آهنگ باشند. در این صورت آهنگ‌ها به صورت تصادفی پخش خواهند شد.

نکته‌ی دیگر آن که شما می‌توانید زمان پخش هر یک از آهنگ‌ها را نیز تنظیم کنید:

همیشگی: در این حالت آهنگ مورد نظر شما همیشه پخش خواهد شد.

روزانه: در این حالت شما علاوه بر انتخاب روز مورد نظر خود می‌توانید بازه‌ی زمانی نیز انتخاب کنید.

هفتگی: در این حالت آهنگ منتخب شما تنها در روزهایی که در نظر گرفته‌اید پخش می‌شوند.


منبع : وبلاگ رندباز

 


جنگ جهانی دوم؛ تلخ‌ترین فاجعه‌ی تاریخ

جنگ جهانی دوم؛ تلخ‌ترین فاجعه‌ی تاریخ

 

70 میلیون کشته! عدد کمی نیست، یعنی کل جمعیت ایران از بچه تا پیرزن و پیرمرد،این حاصل جنگ جهانی دومه، بهتره بگیم تلخ‌ترین فاجعه‌ی تاریخ،جنگی که فرهنگ،  معماری،  زندگی یک نسل از مردم چند کشور رو نابود کرد، فاجعه‌ای که بخاطر دعوای چند سیاستمدار افرادی همدیگرو کشتند که تا به حال همو ندیده بودن و هیچ کینه‌ای نسبت به هم نداشتن. توی جنگ هیچ زیبایی وجود نداره اما بعدش فیلم سازها و نویسندها  جنگ رو با دید هنری خودشون صحنه سازی میکنن و میشه گفتن تنها وجه مثبت جنگ همین فیلم‌ها و کتاباست .

خب باید بگم شما تنها کسانی نیستین که خودتون رو توی اون حال و هوا متصور شدین... فیلمسازها و کارگردان‌ها فیلم ساختن در مورد جنگ جهانی دوم رو از خیلی وقت پیش شروع کردن. ما هم همین‌طور! البته فیلم که نه؛ ولی اتاق فرار چرا! حس این‌که اسیر جنگی باشیم رو شاید فقط توی اتاق فرار Behind The Bars بشه لمس کرد. فرار کردن از یه زندان نمور توی یه کشور غریب، درحالی که هیچ چیزی از گذشته‌ی هم سلولیات نمیدونی هیجانیه که کمتر جایی توی ایران بشه بهش دست پیدا کرد؛ ولی ما توی این اتاق فرار کاملا این احساس جدید و خاص رو بهتون انتقال میدیم.

همون‌طور که گفتم فیلم‌های خیلی خیلی زیادی درمورد جنگ جهانی ساخته شدن که انتخاب بهترینشون قطعاً غیرممکنه! ولی توی این مقاله میخوایم چندا از بهترین‌ها رو بهتون معرفی کنیم؛ اگه حس میکنین جای فیلمی توی این لیست خالیه توی نظرات باهامون درمیون بذارین!

 

نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

       یکی از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های ساخته شده درمورد جنگ جهانی، با بازی فوق‌العاده تام هنکس و مت دمون و کارگردانی استیون اسپیلبرگ؛ نجات سرباز رایان داستان نجات دادن یه سربازه... سه برادر بزرگترِ جیمز رایان (مت دمون) توی جنگ کشته شدن و خبر مرگ هر سه برادر در یک روز به دست مادرشون رسیده... انسانیت فرماندهان جنگی اجازه نمیده که خانواده رایان مرگ آخرین بچشون رو هم ببینن؛ پس کاپیتان میلر (تام هنکس) یه تیم شش نفره رو برمی‌داره و در نرماندی فرانسه به دنبال جیمز فرانسیس رایان می‌گرده...

 

پیانیست (The Pianist)

       یک شاهکار هنری که آدرین برودی، بازیگر نقش اصلی، به خاطر این فیلم جایزه اسکار رو در سن 29 سالگی برد و تبدیل به جوان‌ترین برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. رومن پولانسکی هم برای این فیلم اسکار بهترین کارگردان رو برنده شد.

آدرین برودی در این فیلم نقش ولادیسلاو اشپیلمن رو بازی می‌کنه؛ یک پیانیست ماهر یهودی که برای رادیوی ملی لهستان پیانو می‌نوازه... جنگ جهانی دوم آغاز شده، ولی خانواده اشپیلمن هنوز در امنیت هستند؛ تا اینکه یک روز که اشپیلمن مشغول نواختن پیانو در رادیو لهستان بوده ناگهان زمین به لرزه درمیاد و صداهای مهیبی به گوش می‌رسن.. ارتش نازی به لهستان حمله کرده!

ولادیسلاو با عجله پیش خانواده‌ش برمیگرده، ولی اوضاع هر لحظه بدتر میشه... ولادیسلاو به‌خاطر نفرت ارتش نازی‌ها از یهودی‌ها به مدت پنج سال یه زندگی بدتر از مرگ رو تجربه می‌کنه؛ شاید تنها چیزی که ولادیسلاو اشپیلمن رو زنده نگه می‌داره عشقش به موسیقی و عطشش برای دوباره نواختن پیانو باشه...

 

حرامزاده‌های بی‌شرف (Inglorious Bastards)

            اگر فقط یکی از فیلم‌های کوئنتین تارنتینو رو دیده باشید می‌دونین که فیلم‌های این کارگردان با هر فیلم دیگه‌ای که تا به حال دیدین فرق می‌کنه... روایت آقای تارنتینو از جنگ جهانی دوم هم دقیقا همین‌طوره... هرچند این فیلم با موضوع جنگ جهانیه؛ ولی روایات تخیلی هستن و سیر اتفاقات هم اصلا بر اساس واقعیت نیست... ولی فیلم‌نامه خاص، کارگردانی عالی و بازی فوق‌العاده کریستف والتز که به‌خاطرش برنده اسکار هم شد باعث شدن این فیلم به یکی از به یاد موندنی‌ترین فیلم‌های با موضوع جنگ جهانی تبدیل بشه.

       این فیلم از چند قسمت مجزا ساخته شده که در نهایت همه به هم ربط پیدا می‌کنند؛ ورود کلنل هانس لاندا (کریستف والتز) تقریبا همزمان با شروع فیلمه... یه کلنل سنگ‌دل و بسیار باهوش و تیز که لقب شکارچی یهودی‌ها رو بین مردم و سربازها پیدا کرده. کلنل لاندا به خونه یه مرد روستایی نشین فرانسوی میره، مردی که چند یهودی رو زیر خونه‌ش قایم کرده. البته که هانس متوجه این قضیه میشه و دستور شلیک به این خانواده یهودی بخت برگشته رو میده؛ از کل خانواده فقط دخترشون "شوشانا" زنده میمونه که خیلی سریع فرار میکنه و دور میشه.

       قسمت دوم فیلم با برد پیت در نقش آلدو شروع میشه. یه فرمانده آمریکایی وحشی که عاشق از بین بردن سربازهای نازیه، چون معتقده اونا هیچ رحم و مروتی ندارن و باید کشته بشن! (اوخی!! خود آلدو چه مهربونه!) اینکه چطور آلدو به شوشانا و هانس لاندا میرسه روایتی است مفصل، که براتون اسپویلش نمیکنم...! برید فیلمو ببینید!!

 

لیست شیندلر (Schindler’s List)

            این فیلمِ تلخ و تاثیرگذار روایت‌گر فاجعه‌ی هولوکاست هست. فهرست شیندلر فیلمی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، بازی ستودنی لیام نیسون و موسیقی تکرار نشدنی جان ویلیامز، محصول سال 1993 ست. این فیلم برنده 4 اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین موسیقی شد.

       اسکار شیندلر (لیام نیسون) یک تاجر عادی و عضو حزب نازیه، کسی که بیشتر از هرچیزی به دنبال سود و منفعت بیشتره و میخواد تا جای ممکن از جنگ پول دربیاره؛ پس یه کارخونه تسلیحات نظامی با کارگران یهودی راه می‌ندازه... جنگ مدام شدیدتر و اوضاع مردم بدتر میشه... شیندلر بعد از دیدن دخترک دوست‌داشتنی و معصومی که بی‌رحمانه توسط سربازان نازی کشته میشه به خودش میاد. اون سعی میکنه از طریق کارخونه و ارتباطاتی که داشته تا جای ممکن یهودی‌های بیشتری رو پناه بده و اونا رو از فاجعه‌ای که منتظرشونه نجات بده.

       فهرست شیندلر تقریبا به‌طور کامل براساس واقعیت ساخته شده، حتی به یهودیانی که توسط شندلر نجات پیدا کردند یهودی‌های شیندلر گفته میشه. صحنه پایانی فیلم یه مستند هست؛ یهودی‌های شیندلر که حالا پیر شده‌ان میان و بر قبر شیندلر گل میذارن...

 

زندگی زیباست (Life Is Beautiful)

       به جرأت می‌تونم بگم این فیلم متفاوت‌ترین فیلم ساخته شده در مورد جنگ جهانی دومه. این فیلم ایتالیایی که برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین بازیگر مرد هم شد لحن طنزی داره که با تلخی فجایع فیلم سخت در تضاده... طنزی که تا آخرین لحظه‌ی فیلم حتی اندکی کمرنگ نمیشه.

       فیلم بسیار ساده و حتی میشه گفت معصومانه شروع میشه؛ گوییدو (روبرتو بنینی) یه پسر یهودی خیلی اتفاقی با دختری مسیحی به اسم دورا آشنا میشه... شیرین‌زبونی، شیطنت و بداهه‌گویی‌های طنز گوییدو باعث میشن دورا یک دل نه صد دل عاشق گوییدو بشه. هرچند این دوتا اختلاف دینی و خانوادگی زیادی با همدیگه داشتن ولی عشق از همه این اختلافات قوی‌تره؛ گوییدو و دورا با همدیگه ازدواج میکنن و بچه‌دار میشن... سه چهار سال بعد گوییدو و پسر خردسالش به کمپ نگداری یهودیان برده میشن و دورا هم با وجود اینکه مسیحی بوده به خاطر همسر و پسرش درخواست میکنه که اون رو هم به کمپ ببرن... گوییدو که نگران آینده بچه‌ش بوده اون رو قایمکی توی کمپ بزرگسالان نگه میداره...

       در طول فیلم شاهد فداکاری‌های بی‌شماری هستیم که گوییدو برای پسرش انجام میده تا اون متوجه اتفاقات تلخ و هولناکی که توی کمپ میفتن نشه. طنز گوییدو حتی یک لحظه هم کمرنگ نمیشه و حتی توی سیاه‌ترین لحظات لبخند روی لب‌های پسرش و تماشاچی‌ها میاره...

 

این چندتا فیلم فقط قسمت کوچیکی از تلاش کارگردان‌ها برای به تصویر کشیدن حقایق و فجایع جنگ جهانی دوم هستن... قطعاً این جنگِ خونبار چیزی نیست که هیچکس بخواد شاهد تکرار شدنش باشه؛ ولی اونقدر اتفاقات معجزه‌آسا و آدم‌های خوش‌قلب توی این جنگ زیادن که شاید دلمون بخواد بتونیم برای چند دقیقه هم که شده پا جای پای اونا بذاریم... اگه شما هم دلتون چنین احساس بدیع و هیجان‌انگیزی رو میخواد، ما در اتاق فرار BEHIND THE BARS منتظرتون هستیم... یه سلول زندان رو برای ورود شما مهیا کردیم و منتظریم ببینیم چطور با پشتکار و هوشتون از چنگ ما فرار می‌کنین!! خلاقیت داشته باشین و مارو سورپرایز کنید!

 

منبع : وبلاگ اسکیپ کیوب