Arctict Monkey

share daily news

Arctict Monkey

share daily news

بررسی علت سوختن سیم کارت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سیم کارت موبایلتان دچار مشکل شده باشد و شما واقعا ندانید مشکل چیست و چه باید بکنید؟ در چنین شرایطی اولین پیش فرض می تواند سوخته شدن سیم کارت باشد!!! هر چند که این پاسخ در بعضی شرایط می تواند دست باشد، ولی مشکل عدم آنتن دهی می تواند دلایل مختلفی مانند مسدود شدن سیم کارت، عدم پوشش شبکه و ... داشته باشد.

در هر صورت بهتر است قبل از اقدام به هر کاری نسبت به سوختن سیم کارتتان مطمئن شوید برای این کار بهتر است تا با اصلی ترین دلایل سوختن سیم کارت آشنا باشید تا در صورت قرار گرفتن در شرایط مشابه بتوانید دلیل اصلی مشکل سیم کارتتان را تشخیص دهید.

 

در ابتدا لازم است بدانید سیم کارت چیست و چگونه کار می کند؟

سیم کارت یا"  Subscriber Identity Module " به صورت تحت اللفظی به معنای ماژول معرفی کننده مشترک می باشد؛ ولی در اصل یک قطعه الکترونیکی است که حاوی هویت مشترک، شماره شناسایی بین المللی سیم کارت و شماره اختصاصی مشترک ( شماره تلفن همراه ) می باشد. سیم کارت در واقع یک تراشه کارت است که هنگامی که در موبایل مشترک قرار می گیرد، می تواند منبع هوشمندی از ارتباطات متنوع و مختلف را شکل دهد.

اولین سیم کارت ها بسیار شبیه کارت های اعتباری دارای تراشه سیم کارتی بودند که امروزه هنوز از آنها استفاده می شود. با معرفی گوشی های هوشمند، درخواست ها برای تولید دستگاه های کوچکتر که دارای قدرت بیشتری باشند، افزایش یافت که بالطبع باعث تغییر در شکل و قابلیت های سیم کارت ها نیز گردید. در حال حاضر سیم کارت ها در ابعاد و اندازه های مختلفی مانند سیم کارت سایز کامل ( سایز معمولی )، سیم کارت میکرو و سیم کارت نانو عرضه و مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به نقش بسیار پررنگ تلفن های همراه در شیوه زندگی و رفتار زندگی بشر، سیم کارت ها نیز از اهمیت فراوانی برخوردارند. زیرا سیم کارت ها جزء جدایی ناپذیر تلفن های همراه به شمار می آیند و بدون آنها انجام بسیاری از کارها سخت و مشکل خواهد شد، بنابراین سوختن یا مسدود شدن سیم کارت حتی برای چند روز می تواند شخص را دچار دردسر سازد.

 

نحوه تشخیص سیم کارت سوخته

اگر در موبایل خودتان سیم کارتتان به خوبی آنتن نمی دهد و شما فکر میکنید ممکن است سیم کارتتان سوخته باشد، بهترین روش این است که سیم کارتتان را بر روی یک گوشی هوشمند دیگر امتحان کنید تا مطمئن شوید که عیب از سیم کارتتان می باشد. اگر مطمئن شدید ایراد از سیم کارتتان است؛ می توانید با مراجعه به دفاتر امور مشترکین اپراتور خود، نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. البته امکان دارد در بعضی موارد سیم کارت از سوی اپراتور مسدود شده باشد و شما احتیاجی به تعویض سیم کارت نداشته باشید و تنها باید نسبت به رفع مسدودی آن اقدام نمایید. 

 

مهم ترین دلایل سوختن سیم کارت

سوختن سیم کارت تقریبا یک امر شایع می باشد و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، ولی در حالت کلی 4 دلیل اصلی برای سوختن سیم کارت وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

 

1.     افتادن یا پرت شدن گوشی هوشمند یا سیم کارت در مایعات

اولین و شایع ترین دلیل سوختن سیم کارت، غوطه ور شدن سیم کارت در مایعات می باشد. این حالت ممکن است به خاطر افتادن گوشی هوشمند در آب و نفوذ آب به داخل آن باشد که باعث بروز مشکل در بخش های مختلف موبایل نیز می شود. هر چند که این مشکلات و آسیب ها در گوشی های هوشمند جدید که ضد آب میباشد، بسیار کمتر است ولی در هر صورت احتمال سوختن سیم کارت وجود دارد که تنها راه چاره؛ تعویض سیم کارت می باشد.

بنابراین اگر گوشی هوشمندتان در آب افتاد، بهتر است بلافاصله سیم کارت و مموری کارت آن را در بیاورید و با باز کردن بخش های مختلف گوشی، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. هر چند که خشک کردن گوشی هوشمند همیشه مفید و کاربردی نخواهد بود ولی در بعضی شرایط می تواند از بروز آسیب های جدی جلوگیری نماید.

 

2.     وارد کردن پین کد اشتباهی

درون سیم کارت های تلفن همراه ریز پردازنده ای به نام پین کد (  PIN ) وجود دارد که مسئولیت حفاظت از خط تلفن و امنیت سیم کارت را بر عهده دارد و برای هر بار راه اندازی سیم کارت باید از آن استفاده نمود. این کد که بر روی سند سیم کارت ثبت شده، قابل تغییر میباشد، ولی مشترک تنها 3 بار فرصت دارد تا آن را به درستی وارد نماید و در صورت وارد کردن شماره پین کد برای سه بار به صورت اشتباهی، سیم کارت می سوزد و لازم است مشترک به اپراتور مراجعه نماید تا مشکل را برطرف نماید.

کاربران دقت داشته باشند پین کد یک عدد بسیار حساس می باشد که با رمز موبایل فرق دارد، زیرا در صورت وارد کردن رمز اشتباه مشترک می تواند بعد از چند دقیقه دوباره رمز را امتحان نماید، ولی برای وارد کردن پین کد، کاربر تنها سه بار فرصت درست وارد کردن را خواهد داشت و در صورت مغایرت، گوشی غیر فعال خواهد شد.

 

3.     خوانده نشدن سیم کارت توسط موبایل

گاهی اوقات پیش می آید که سیم کارت روی موبایل باز نمی شود که اصطلاحا به آن خوانده نشدن سیم کارت توسط موبایل گفته می شود. در چنین شرایطی اگر باتری گوشی هوشمندتان شارژ دارد، این مورد می تواند به خاطر خراب بودن جای سیم کارت یا خود سیم کارت باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری مطمئن شوید که مشکل مربوط به گوشی هوشمندتان نمی باشد، پس با قرار دادن یک سیم کارت دیگر در گوشی از سالم بودن موبایلتان مطمئن شوید. اگر جای سیم کارت سالم بود، قطعا مشکل مربوط به سیم کارت بوده و شما می توانید با مراجعه به مراکز ارتباطی اپراتور مربوطه و تعویض سیم کارت مشکل را برطرف نمایید.

 

4.     قدیمی شدن سیم کارت

در سال های اخیر سیم کارت های قدیمی از سوی اپراتورها از دسترس خارج می شوند، تا مشترکینی که اقدام به تعویض سیم کارت ننموده اند، با مراجعه به دفاتر امور مشترکین نسبت به تعویض آنها اقدام نمایند. پس اگر هیچ کدام از مشکلات قبلی را نداشتید، تنها کافی است سیم کارت قدیمیتان را با یک سیم کارت جدید تعویض کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

دقت داشته باشید، اگر سیم کارتتان تعویض شده و یا این که خیلی قدیمی نمی باشد، بهتر است ابتدا قاب گوشی را در بیاورید، زیرا در بسیاری موارد قاب گوشی جلوی آنتن دهی سیم کارت را می گیرد. 

منبع:وبلاگ رندباز

در سفر اربعین خرید کدام سیم کارت عراقی مناسب تر است؟

هر ساله با نزدیک شدن روزهای اربعین، شور و هیجان خاصی در بین عاشقان ابا عبدالله الحسین ( ع ) دیده می شود که کم کم برای شرکت در راهپیمایی اربعین حاضر می شوند. با توجه به این که در این ایام تعداد مسافرینی که در شهرهای زیارتی عراق مانند کربلا و سامرا حضور پیدا می کنند، بار ترافیکی شبکه های تلفن همراه در کشور عراق را بسیار افزایش می دهند، انتخاب یک روش مناسب برای ارتباط با دوستان و آشنایان در داخل کشور می تواند لذت این سفر زیارتی را دو چندان کند. بنابراین لازم است مسافران پیش از سفر آگاهی کامل نسبت به راه های ارتباطی با ایران پیدا کنند تا با انتخاب یک روش مناسب و کاربردی، از دغدغه های این سفر بکاهند.

زائران سفر به عتبات مانند مسافران هر سفر خارجی دیگری می توانند از دو روش برای برقراری ارتباط با ایران استفاده نمایند.

روش اول: فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل

روش دوم: استفاده از سیم کارت های عراقی

 

به طور کلی هزینه های رومینگ بین الملل؛ تابعی از هزینه های بین المللی می باشد، بنابراین در حال حاضر هزینه خرید سیم کارت های عراقی مقرون به صرفه تر و کاربردی تر می باشد. علاوه بر این به دلیل حجم عظیم زوار اربعین، معمولا سرویس رومینگ در روزهای راهپیمایی اربعین دچار مشکل می شود و برای زوار بهتر است با خرید سیم کارت عراقی و استفاده از شبکه های ارتباطی کشور عراق، از بهترین راه برای برقراری ارتباط با ایران استفاده نمایند.

البته خرید سیم کارت عراقی قطعا هزینه های ارتباطی کمتری را نیز برای مسافران به دنبال خواهد داشت. زیرا اپراتورهای عراقی در این ایام سیم کارت های خود را با تخفیفات ویژه برای ارتباطات درون شبکه ای ارائه می کنند و استفاده از این نوع خدمات برای زائران ایرانی که معمولا به صورت گروهی یا کاروانی سفر می کنند، بسیار با صرفه و اقتصادی می باشد و به آنها کمک می کند تا با خرید چند سیم کارت از یک اپراتور، از ارتباط مستمر و ارزان قیمت درون کاروانی در طول سفر بهره مند گردند. 

بنابراین در اینجا تصمیم داریم تا با نگاهی اختصاصی به سیم کارت های عراقی، اطلاعات مورد نیاز مسافران برای خرید سیم کارت را در اختیار آنها قرار دهیم.

سیم کارت های عراقی معمولا توسط سه شرکت Asiacell ، Zain و Korek ارائه می شوند که هر کدام از قیمت و میزان شارژ اولیه متفاوتی برخوردارند.

 

اپراتور آسیا سل ( Asiacell )

کاربرانی که در کشور عراق سیم کارت های اپراتور آسیا سل را تهیه کنند، می توانند از تعرفه های درون شبکه ای به صورت نیم بها استفاده نمایند. هزینه فعال سازی این سرویس بر اساس تعرفه سال 98، پنج هزار دینار عراقی می باشد که با ارسال عدد 2 به سرشماره 293 فعال می گردد.

 

 

اپراتور کورک تلکام ( Korek )

کاربران سیم کارت های این اپراتور نیز مانند آسیا سل این امکان را دارند تا هزینه ارتباطات درون شبکه ای خود را به صورت نیم بها پرداخت نمایند. کاربران برای استفاده از سرویس نیم بها باید کد دستوری # 254 * را شماره گیری نموده و بعد از پرداخت 1500 دینار عراقی ( بر اساس تعرفه سال 98 ) می توانند شش مخاطب را برای مکالمه نیم بها انتخاب نمایند. ( هزینه های کاربر تنها با شش مخاطب انتخابی به صورت نیم بها خواهد بود.)

 

 

اپراتور زین ( Zain )

کاربران این سیم کارت مانند دو اپراتور دیگر امکان استفاده از تعرفه نیم بها برای ارتباطات درون شبکه ای خواهند داشت. این سرویس که با ارسال عدد 2 به سرشماره 2034 امکان پذیر می باشد با هزینه اولیه پنج هزار دینار عراقی ( تعرفه سال 98 ) قابل فعال سازی می باشد. به طور کلی استفاده از سیم کارت های زین در بین مدیر کاروان ها متداول می باشد.

 

 

کدهای دستوری پرکاربرد سیم کارت های عراقی

در اینجا برای آگاهی علاقمندان برخی از پرکاربردترین کدهای دستوری سیم کارت های عراقی را بیان می کنیم:

با توجه به این که در سال های گذشته به دلیل پاندمی کرونا، راهپیمایی اربعین برگزار نمی شد، هزینه های اعلام شده در جدول زیر بر اساس تعرفه سال 98 بوده و قطعا این هزینه ها در سال جاری تغییرات محسوسی خواهد داشت.

 

کدهای دستوری انواع سیم کارت های عراقی

نام سیم کارت

طریقه شارژ کردن

باقیمانده شارژ

لیست بسته های اینترنتی

هزینه تماس با ایران ( بر حسب دقیقه)

هزینه پیام کوتاه

مرکز تماس

آسیا سل

# کدشارژ * 133 *

# 133 *

# 299 *

280 دینار

150 دینار

333

زین

# کدشارژ * 101 *

# 100 *

# 321 *

270 دینار

150 دینار

107

کورک تلکام

# کدشارژ * 221 *

# 211 *

# 250 *

260 دینار

150 دینار

411

 

معمولا سیم کارت ها عراقی با اعتبار 30 روزه و قیمتی مناسب عرضه می گردند؛ ولی مهمترین نکته در خرید این سیم کارت ها، مراجعه به مراکز معتبر می باشد تا بتوانید سیم کارتی با تاریخ مصرف بالاتر و قیمتی اقتصادی تر تهیه کنید. در سال های گذشته، به دلیل تقاضای بالا برای خرید سیم کارت در عراق، تهیه آن بسیار سخت بود و معمولا زائران برای خرید آنها دچار سردرگمی می شدند، به همین خاطر با تمهیدات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات، در مرز های ورودی به عراق مانند مرز مهران امکان خرید این نوع سیم کارت وجود داشت. البته برای سال جاری باید منتظر ماند تا در روزهای نزدیک اربعین علاوه بر اعلام تعرفه ها، نحوه ارائه آنها نیز مشخص شود. در هر صورت برای خرید سیم کارت عراقی، مسافران باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشند.

در حالت عادی سفر به عراق برقراری ارتباط با ایران، با فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل مقدور بوده و مشکلات شلوغی و اختلال در تماس را نخواهد داشت. ولی در روزهای اربعین به دلیل شلوغی ترافیک تماس ها زیاد بوده و سرویس رومینگ بین الملل کیفیت لازم را نخواهد داشت. علاوه بر این در صورت استفاده از سیم کارت ایرانی در کشور عراق، علاوه بر محاسبه هزینه رومینگ، هزینه تمام تماس هایی که با شما گرفته می شود نیز به حساب مشترک خواهد بود. بنابراین خرید سیم کارت عراقی بسیار به صرفه تر و منطقی تر می باشد. ولی با توجه به این که هنوز تعرفه ها و خدمات این نوع سیم کارت ها اعلام نشده، به طور قطع نمی توان یکی از آنها را به عنوان بهترین و ارزان ترین سیم کارت عراقی اعلام نمود.

البته با توجه به این که فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل و استفاده از شماره تلفن خود در کشور عراق، یکی از راحت ترین روش های ارتباطی با ایران می باشد، پیشنهاد می شود سیم کارت ایرانی(همراه اول، ایرانسل،رایتل) خود را به همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری و گیر نیاوردن سیم کارت عراقی بتوانید از آن استفاده نمایید.

منبع: وبلاگ رندباز


چرا شاتل موبایل؟

گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل یکی از شرکت های اینترنتی و اپراتور ارتباطات ثابت در ایران است که فعالیت خود را از سال 1381 آغاز نمود. شاتل موبایل در اصل یک  MVNO  یا اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه است که بر اساس مجوز صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات، می تواند خدمات و سرویس های اپراتورهای اصلی را به صورت عمده خریداری و آن ها را با توجه به نیاز بازار با برند تجاری خودش عرضه کند.

 

ولی این شرکت در طول سال های فعالیت مستمر و رو به رشد خود؛ به یک اپراتور   Full MVNO در ایران تبدیل شد و این یعنی شاتل موبایل در مجموعه نیازمندی های فنی ایجاد یک شبکه تلفن همراه، تمام زیر ساخت های فنی و مستقل خود از جمله هسته شبکه  (  Core Network ) اختصاصی خود را ایجاد و پیاده سازی کرده و تنها از ظرفیت آنتن های اپراتور تلفن همراه استفاده می کند. بنابراین این شرکت برخلاف برخی اپراتورهای مجازی که به صورت برندریسلر فعالیت داشته و صرفا با فروشنده محصولات و خدمات اپراتورها می باشند، شاتل موبایل در حوزه های مختلف، به خوبی کارآمدی خود را ثابت نموده است و توانسته سراسر کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد و بزرگترین سهم از مشتریان بازار اینترنت و خدمات تکمیلی آن را به ویژه در حوزه ارائه خدمات اینترنت پر سرعت ADSL2+ به خود اختصاص دهد.  

 

علاوه بر این شاتل ارائه کننده خدمات ارتباطی همراه با نام تجاری شاتل موبایل و خدمات آنلاین فیلم و سرگرمی  ( VOD ) در وب سایت و اپلیکیشن نماوا ست. بنابراین افراد می توانند در صورت استفاده از اینترنت سیم کارت شاتل موبایل، بدون نیاز به خرید اشتراک از تماشای به روزترین فیلم ها و سریال های ایران و جهان در نماوا لذت ببرند.

در حال حاضر اپراتور شاتل موبایل به عنوان نخستین اپراتور حقیقی نوع اول تلفن همراه در کشور، سیم کارت های خود را با پیش شماره 0998 در اختیار کاربران و علاقمندان قرار می دهد و شبکه تلفن همراه این سیم کارت مبتنی بر نسل های 3،4 و 4.5 می باشد و اینترنت نسل دو در این شبکه عرضه نمی شود.

 

هم چنین شاتل موبایل، اولین و تنها اپراتور تلفن همراه در ایران است که با رونمایی از سیم کارت هوشمند ( Smart SHATEL mobile ) ، نسل جدیدی از سیم کارت ها را به بازار تلکام معرفی نمود. فناوری سیم کارت هوشمند شاتل موبایل، این قابلیت را دارد که به صورت مداوم شبکه و آنتن های موجود در موقعیت جغرافیایی مشترک را تحلیل کرده و به صورت خودکار با کیفیت ترین پوشش سیگنال را در هر منطقه انتخاب نماید. بنابراین مشترکین شاتل موبایل در هر موقعیت جغرافیایی  به صورت لحظه ای از با کیفیت ترین و گسترده ترین پوشش شبکه فناوری های 3G ،4G/ LTE،  4.5G 3.75  را در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

البته در فاز جدید هوشمندی سیم کارت های شاتل موبایل، قابلیت مدیریت شبکه میزبان این نوع سیم کارت به صورت دستی نیز فراهم شد که بر اساس آن کاربران میتوانند شبکه رادیویی مورد نظر خود را به صورت دستی از بین سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور ( همراه اول، ایرانسل و رایتل)  انتخاب کنند و یا انتخاب شبکه را از حالت دستی به حالت هوشمند بازگردانند.

به طور کلی سیم کارت شاتل موبایل به همراه بسته های آغازین متنوعی به بازار عرضه می شوند که شامل دقایق مکالمه، پیامک و ترافیک دسترسی به اینترنت به همراه خدمات محتوایی و مکمل می باشد. بنابراین مشترکین می توانند با استفاده از قابلیت تمدید خودکار بسته های آغازین در صورت تمایل با پرداخت ماهانه و یا سه ماهه مبلغ ثابتی به عنوان آبونمان تا سقف مشخص شده هر بسته از خدمات صوت و پیامک و اینترنت بدون نیاز به پرداخت هزینه دیگری استفاده کنند. اگر این خدمات زودتر از موعد تمدید دوره تمام شود، مشترک می تواند از خدمات یاد شده با تعرفه مصرف آزاد تخفیفی استفاده نماید و یا متناسب به نیاز خود یک بسته افزایشی فعال کند.

 

تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراه نیز امکانی است که برای نخستین بار از سوی شاتل موبایل در اختیار مشترکین قرار گرفته است. در تمامی اپراتورهای تلفن همراه کشور با پایان یافتن اعتبار حجمی بسته و در صورت عدم تمدید یا خرید بسته جدید، کارکرد اینترنت مشترک به صورت آزاد و با قیمتی به مراتب بالاتر محاسبه می گردد. ولی بر اساس تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراه در شاتل موبایل؛ اگر کاربر یکی از بسته های آغازین ( به جز بسته آغازین پایه ) را فعال کرده باشد، با تمام شدن حجم اینترنت بسته آغازین خود و پیش از تمدید خودکار دوره بسته آغازین، می تواند مابقی ترافیک اینترنت مورد نیاز خود را تا پایان دوره بسته آغازین بدون نیاز به خرید بسته مجدد با تعرفه ویژه به جای تعرفه آزاد مصرف نماید. بنابراین مشترکین این اپراتور هنگام اتمام بسته اینترنت و ورود به مصرف آزاد اینترنت، معادل یک نهم قیمت سایر اپراتورها یعنی 0.075 ریال به ازای هر کیلو بایت ( حدود 7،800 تومان به ازاء هر گیگابایت ) هزینه خواهند کرد که این عدد کمترین تعرفه اینترنت در بین اپراتورها خواهد بود.

 

علاوه بر این، شاتل موبایل سرویس"  انتقال مانده اینترنت به دوره بعد"  را برای اولین بار در ایران بر روی برخی از بسته های اینترنت خود ارائه داده است که بر اساس آن مشترکین می توانند سقف معینی از حجم باقی مانده بسته اینترنت خود را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای به بسته دوره بعد انتقال دهند. این خدمت جذاب که با هدف کاهش هزینه های مشترکین، ارائه شده است از خدمات مقرون به صرفه و نوآوارانه ای است که نه تنها توانسته یکی از دغدغه های مشترکین را مرتفع سازد بلکه لذت استفاده از این سیم کارت را نیز افزایش داده است.

 

به طور کلی مزایای استفاده از سیم کارت های شاتل موبایل را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

·        آنتن دهی هوشمند با پوشش سراسری 3Gو  4G

·        اشتراک رایگان نماوا

·        تخفیف ویژه برای سرویس های خدماتی و سرگرمی

·        خدمات همگرای ثابت و همراه FMC

·        انتقال مانده بسته اینترنت به دوره بعد

·        مقرون به صرفه ترین تعرفه های پایه و بسته ها

·        امکان مدیریت و انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان با شماره گیری کد دستوری # 8 * 1 *

·        بیش از 4000 نمایندگی فروش و خدمات در سراسر کشور

 

شاتل موبایل تنها اپراتور حقیقی  MVNO موفق در ایران است که در زمینه ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پر سرعت و روش های ارتباطی اینترنتی فعالیت می کند. این شرکت که در طول سال ها فعالیت خود، خدمات متنوع و منحصر بفردی را به روش های متنوع در اختیار مشترکین خود قرار می دهد که توانسته رضایت خاطر آنها را به خوبی جلب کند و شاتل موبایل را به یک رقیب سرسخت برای دیگر اپراتورها بدل سازد. 

منبع:وبلاگ رندباز

نحوه اعلام مفقودی سیم کارت های همراه اول

سمشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری همراه اول در صورت مفقود شدن یا ربوده شدن گوشی هوشمند، باید در گام اول نسبت به قطع سیم کارت خود اقدام نمایند. زیرا یکی از مهم ترین اقدامات امنیتی اولیه برای این که جلوی سوء استفاده های احتمالی را می گیرد، مسدود سازی سیم کارت می باشد. مشترکین توجه داشته باشند که بر اساس قانون صدمات ناشی از بروز هر گونه تخلف یا مزاحمت، مستقیما به مالک سیم کارت ربط داشته و حتی در صورت قرض دادن سیم کارت به شخص دیگر و بروز تخلف، تنها شخص پاسخگو در مراجع قضایی مالک سیم کارت می باشد، البته در صورت بروز هرگونه ضرر مالی یا جانی نیز، مالک سیم کارت باید نسبت به جبران هزینه ها اقدام نماید.

بنابراین اولین گام اساسی بعد از مفقود شدن یا ربوده شدن سیم کارت، مسدود سازی آن می باشد که در حال حاضر مشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری همراه اول می توانند از دو روش برای این کار استفاده نمایند:

 

روش اول: به صورت حضوری

برای این کار مشترکین سیم کارت دائمی همراه اول و سیم کارت اعتباری همراه اول لازم است با به همراه داشتن مدارکی که در ادامه ذکر خواهد شد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت، نمایندگی های همراه اول، ادارات مشترکین استان ها و یا مراکز تلفن ثابت که ارائه دهنده خدمات خاص همراه اول می باشند، مراجعه نمایند. البته مشترکین در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل باید به یکی از مراکز تلفن ثابت ( سلمان فارسی، نبوت، مالک اشتر، هجرت، شیخ فضل الله ) و امور مشترکین مرکز قدس در تهران و ادارات مشترکین در سایر استان ها مراجعه نمایند.

 

مدارک مورد نیاز جهت مسدود سازی سیم کارت مفقود شده به شرح ذیل می باشد:

·        حضور مالک سیم کارت یا وکیل قانونی وی

·        ارائه اصل و تصویر کارت ملی مالک

·        ارائه اصل قبض پرداختی دوره آخر برای سیم کارت های دائمی

·        تکمیل و امضای فرم درخواست

·        ارائه اصل وکالت نامه دارای اعتبار و تصویر آن در صورت مراجعه وکیل

البته در صورت عدم حضور مشترک، بستگان درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و همسر نیز می توانند با در دست داشتن مدارک لازم ( اصل و تصویر شناسنامه مالک و مراجعه کننده ) به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی و یا مراکز تلفن ثابت در تهران و ادارات مشترکین در سایر استان ها مراجعه نموده و صرفا نسبت به قطع مفقودی و تکمیل فرم مربوطه اقدام نمایند.

 

روش دوم : به صورت غیر حضوری

مراجعه به اپلیکیشن همراه من

برای این کار مشترک سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری باید در گام نخست، وارد " اپلیکیشن همراه من" شده و در منوی خدمات، مدیریت سیم کارت را انتخاب نمایند. در این قسمت، سیم کارت های به نام مشترک نمایش داده می شود که کاربر باید از بین آنها، سیم کارت مورد نظر برای سوزاندن را انتخاب نموده و دکمه اقدام به قطع را بزند. سپس با خواندن شرایط و انتخاب علت درخواست، روی دکمه تایید بزند تا دکمه قطع سیم کارت فعال شود. در نهایت با کلیک بر روی دکمه قطع سیم کارت، سیم کارت مورد نظر مسدود خواهد شد. البته برای مسدود سازی غیر حضوری سیم کارت، حتما باید سیم کارت به نام مشترک باشد.

 

نکات مهم:

·        برای سیم کارت های اعتباری قطع و تعویض سیم کارت به صورت همزمان انجام خواهد می شود.

·        در سیم کارت های دائمی، در صورت درخواست مشترک صرفا نسبت به اعمال قطع مفقودی اقدام شده و بعد از آن مشترک یا وکیل قانونی وی باید ظرف مدت 20 روز نسبت به دریافت سیم کارت جدید اقدام نمایند، در صورت عدم مراجعه مشترک برای دریافت سیم کارت جدید، تلفن همراه مربوطه مجددا وصل می گردد.

·        هزینه تعویض سیم کارت و اخذ سیم کارت جدید از میزان اعتبار مشترکین اعتباری کسر می گردد.

·        تعویض سیم کارت مشترکینی که قبلا در یکی از دفاتر خدمات ارتباطی نسبت به قطع مفقودی اقدام نمودند، فقط از طریق همان دفتر صورت می پذیرد.

·        در صورت مسافرت مشترک به سایر شهرهای کشور و نیاز به اعلام مفقودی، مشترکین می توانند با مراجعه به ادارات مشترکین مراکز استان ها، نسبت به این کار اقدام نمایند.

·        در صورتی که مشترک به صورت غیر حضوری و از طریق سایت همراه اول نسبت به اعلام مفقودی اقدام نموده باشد، می تواند با به همراه داشتن مدارک لازم ( اصل و تصویر کارت ملی و آخرین قبض پرداخت شده ) به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه نموده و نسبت به دریافت سیم کارت اقدام نماید.

 

با توجه به این که بر اساس قانون هرگونه سوء استفاده از خط بر عهده مالک سیم کارت بوده و در صورت وقوع جرم، در وهله ی اول مالک سیم کارت باید در برابر قانون پاسخگو باشد، اکیدا توصیه می شود در صورت مفقودی یا سرقت سیم کارت، بلافاصله درخواست خود مبنی بر اعلام مفقودی یا سرقت را ثبت نموده و سیم کارت را مسدود نمایید. 

منبع: وبلاگ رندباز

طرح سیم کارت هدیه رایتل

اپراتور رایتل به عنوان اولین اپراتور ارائه دهنده نسل سوم سیم کارت در ایران، در طول سالها فعالیت مفید و حرفه ای خود با به کارگیری شعار" پیشگام و متمایز در ارائه خدمات با کیفیت و نوآورانه، " تلاش نمود تا با شناخت درست از مسئولیت های اجتماعی خود گام های موثر و مفیدی در راستای آموزش و فرهنگ عمومی جامعه بردارد. در همین راستا در جهت خدمت رسانی به همه اقشار جامعه، خدمات و سرویس های متنوعی از سوی این اپراتور طراحی و معرفی گردید که هر کدام نه تنها برای حفظ و ارتقای سطح رضایت مندی مشترکین به کار گرفته شده، بلکه توانسته در دراز مدت رایتل را به یکی از رقبای سرسخت اپراتورهای فعال در کشور نیز بدل سازد.

طرح سیم کارت هدیه رایتل که یکی از همین خدمات متمایز و متفاوت از سوی این اپراتور می باشد، اساسا در راستای توسعه فناوری و اعتلای سطح زندگی مردم طراحی و معرفی گردید. بر اساس این طرح، رایتل به تمام کسانی که در بازه زمانی اجرای این طرح، اقدام به خرید سیم کارت های رایتل ( دائمی یا اعتباری) نمایند و یا به اپراتور رایتل ترابرد داشته باشند، یک عدد سیم کارت اعتباری هدیه می دهد. این سیم کارت هدیه که شامل هدایای اینترنت، اعتبار و مکالمه درون شبکه می باشد به تمام مشترکین رایتل که به تازگی عضو این خانواده بزرگ گردیده اند، تعلق می گیرد. هدایای موجود در این سیم کارت شامل موارد ذیل می گردد:

نوع خدمات ارائه شده در سیم کارت هدیه رایتل

نوع خدمات

میزان بسته

مهلت استفاده

اینترنت

500 مگا بایت

7 روزه

اعتبار

45،000 ریال

7 روزه

مکالمه درون شبکه

1،000 ریال

7 روزه

 

 

روش های دریافت سیم کارت هدیه برای هر یک از مشترکین سیم کارت های اعتباری و دائمی رایتل به روش ذیل می باشد:

  • خریداران سیم کارت های اعتباری رایتل

برای این دسته از مشترکین، 72 ساعت بعد از اولین استفاده از سیم کارت اعتباری رایتل خریداری شده، پیامکی حاوی کد هدیه ارسال می گردد که مشترکین می توانند حداکثر تا سی روز آینده، نسبت به ثبت نام یک سیم کارت اعتباری رایگان به نام خود و یا فرد دیگر اقدام نمایند. برای ثبت نام لازم است مشترک به صفحه ثبت نام و خرید سیم کارت مراجعه نموده و کد هدیه را ثبت نماید تا از هدایای بسته آغازین این سیم کارت بهره مند گردند.

  • خریداران سیم کارت های دائمی رایتل

روش های ثبت نام سیم کارت اعتباری رایگان هدیه برای مشترکینی که اقدام به خرید سیم کارت دائمی رایتل نمودند، به نحوه خرید سیم کارت دائمی بستگی داشته و آنها می توانند در بازه زمانی اجرای طرح سیم کارت هدیه رایتل، با استفاده از روش های زیر از آن بهره مند گردند:

  1. مشترکینی که به صورت حضوری به فروشگاه های رایتل مراجعه نموده و اقدام به خرید سیم کارت های دائمی رایتل نمودند، می توانند از روش های ذیل سیم کارت هدیه رایتل را دریافت نمایند:

دریافت سیم کارت هدیه به نام خود

درخواست دریافت پیامک حاوی کد هدیه

برای این دسته از مشترکین 72 ساعت پس از اولین استفاده از سیم کارت خریداری شده، پیامک حاوی کد هدیه ارسال می گردد، بعد از دریافت پیامک، مشترک حداکثر تا 30 روز فرصت دارد با مراجعه به صفحه ثبت نام و خرید سیم کارت، با استفاده از کد هدیه ثبت نام، سیم کارت هدیه را به نام خود یا فرد دیگر تکمیل نموده و از بسته های آغازین آن لذت ببرد.

2.مشترکینی که از طریق وب سایت اقدام به خرید سیم کارت های دائمی رایتل نمودند، می توانند از روش زیر استفاده نمایند:

درخواست دریافت پیامک حاوی کد هدیه

این افراد نیز باید حداکثر 30 روز بعد از دریافت سیم کارت با کمک کد هدیه ای که 72 ساعت بعد از اولین استفاده از سیم کارت برای آنها ارسال می گردد، نسبت به ثبت نام سیم کارت اعتباری رایگان به نام خود و یا شخص دیگر اقدام نمایند.

3.مشترکینی که از طریق مراجعه به نمایندگی های رایتل اقدام به خرید سیم کارت دائمی رایتل نمودند نیز حداکثر 72 ساعت بعد از اولین استفاده از سیم کارت، پیامک حاوی کد هدیه دریافت خواهند نمود که لازم است با استفاده از این کد در صفحه ثبت نام و خرید سیم کارت، نسبت به ثبت سیم کارت اعتباری به نام خود و یا به نام شخص دیگر اقدام نموده و از هدایای آغازین آن بهره مند گردند.

نکات و قوانین طرح:

  • هر یک از بسته های آغازین به همراه سیم کارت اعتباری ارائه می شود.

  • مدت اعتبار کلیه هدایا 7 روز بوده و این بازه زمانی پس از اولین استفاده از سیم کارت محاسبه می گردد و پس از اتمام اعتبار زمانی، هدایای مذکور قابل استفاده نمی باشد.

  • با اعتبار ریالی موجود در بسته های آغازین سیم کارت هدیه، امکان خرید بسته وجود ندارد. از این اعتبار می توان از کلیه خدمات رایتل شامل اینترنت، پیامک و مکالمه ( درون شبکه و برون شبکه ) با تعرفه آزاد استفاده نمود.

  • بسته های هدیه و بسته های آغازین نسبت به سایر بسته ها به ترتیب از اولویت استفاده برخوردارند. بنابراین توصیه می شود در زمان خرید بسته جدید، به تاریخ انقضای بسته ها توجه داشته باشید.

  • بسته های آغازین فقط شامل استفاده از سرویس ها در شبکه رایتل می باشد.

  • در صورت اتمام هر یک از خدمات موجود در بسته ( تماس صوتی، حجم ترافیک عادی، حجم ترافیک ساعات افت مصرف، پیامک و... ) می توانید از سایر خدمات بسته تا پایان مهلت زمان اعتبار آن، استفاده نمایید.

  • استفاده از کلیه هدایای بسته آغازین شامل تماس صوتی، پیامک و اینترنت تنها در مناطق تحت پوشش شبکه های نوین رایتل ( 3G/4G ) و با خدمات رومینگ ملی ( شبکه نسل دوم / 2G اپراتورهای میزبان ) امکان پذیر است.

  • هزینه استفاده از خدمات تماس صوتی و پیامک در حالت رومینگ ملی برای مشترکین رایتل مطابق تعرفه های عادی شبکه رایتل است. یعنی در حالت رومینگ ملی تماس های درون شبکه رایتلی رایگان بوده و یا با داشتن بسته های مکالمه و پیامک؛ از حجم بسته استفاده خواهد شد.

  • مشترکین می توانند برای آگاهی از جزئیات مربوط به قوانین و مقررات طرح ها و بسته ها با مرکز خدمات مشتریان رایتل در تماس باشند.

با توجه به این که در حال حاضر امکان بهره مندی از اینترنت 4G  برای کلیه سیم کارت های رایتل وجود دارد، برای بهره مندی از سرویس اینترنت نسل چهارم نیاز به تعویض سیم کارت نبوده و صرفا با قرار داشتن کاربر در محدوده پوشش دهی   4G و فعال بودن تنظیمات گوشی هوشمند، این امکان وجود خواهد داشت

 منبع: وبلاگ رندباز